Livsstil Må bra

Osocial morgonrutin som ger hälsa i längden

12 mars, 2021

Under åren som gått har jag utvecklat en morgonrutin som gjort att jag inte dukar upp några stora underbara frukostar längre. Så länge vi inte äter frukostmiddag vill säga. Det kan kanske uppfattas som tråkigt. Fast ibland gör jag undantag för familjens skull. Och självklart äter jag också då. Annars då, till vardags.

Citronvatten

Jo, jag börjar dagen med citronvatten. Under natten har levern arbetat på och rensat kroppen och då känns det bra att hjälpa den skölja ur ordentligt på morgonen. Citronen hjälper kranvattnet att få tillbaka sin livskraft och gör det lättare för cellerna att återfuktas.

I den här texten kommer du inte få några vetenskapliga belägg. Texten bygger helt och hållet på min känsla och upplevelse.

Såklart har jag läst om citronvatten på morgonen på flera håll, vilket du säkert också har. Sen har jag prövat mig fram till vilket recept som passat mig bäst. Det landade till slut på receptet av Anthony William. Att dricka surt (fast citron är faktiskt basiskt) på morgonen var inget nytt för mig. Redan när jag var ung lärde min mormor mig att dricka äppelcidervinäger på morgonen. Inget jag rekommenderar idag dock.

Åter till min morgondrink. Jag har även i riven ingefära. Jag har fått för mig att den hjälper till att lösa upp gammalt fett som far runt i systemen (lymf och blod) och ger en extra skjuts. Sen är ju ingefära bra mot förkylning också. Min sambo är nöjd över att inte varit förkyld sen han började dricka citronvatten han med.

Till sist rundar jag av med lite honung av bästa kvalitet. Jag köper min på mitt jobb där vi har egna bin. Ren lyx på burk. Sen väntar jag i 15-30 min innan jag dricker sellerijuice. Medan jag väntar mediterar jag dagens första 20min pass. Jag vet, det låter så perfekt. Fast det har varit en hjälp för mig att faktiskt göra det när jag lagt in det i min morgonrutin. Annars är jag rädd att jag lätt hoppar över meditationen.

Min första egenodlade selleri, klen till utseendet fast otroligt potent!
Sellerijuice

Sellerijuicen. Den pressar jag i en slow juicer. Jag började min selleriresa med en ärvd juicecentrifug. När min sambo lagat den tre gånger kände vi att den hade gjort sitt och jag investerade i en Omega Sana slow juicer. I förlängningen blir det ju faktiskt en investering i mig själv. Sen jag började med sellerijuicen har min mage blivit starkare så nu kan jag äta kött och vara bland människor efteråt. (Nu äter jag vanligtvis inte kött utan mest växtbaserat. Fast känner jag att jag vill ha kött så äter jag det med).

Sellerijuicen har en rad fördelar och är väl hyllad. Renare hy, starkare tänder, bättre magsyra med mera med mera… En tydlig sak jag märkte var att jag inte längre behöver salta maten. Jag får i mig de salter jag behöver från juicen. När jag druckit sellerijuicen och kört runt den sista klunken i munnen en stund väntar jag (igen) 15-30min.

Smoothie

Under tiden gör jag min frukostsmoothie. Den har sett lite olika ut efter säsong. Fast basen är bananer, bär, något grönt, dadlar och kanske nån till frukt. På sommaren kallar jag den för Gräsmattesmoothie eftersom jag plockar det mesta gröna ur gräsmattan.

Sen några månader tillbaka gör jag Heavy Metal Detox Smoothie. Även den av Anthony William. Den innehåller bland annat alger som är kända för sitt näringstäta innehåll, och att de drar ut tungmetaller och tar med dem ur kroppen. Och jag måste då erkänna att jag tycker mig blivit lite klarare i huvudet. Det är varmt välkommet efter två utmattningsdepressioner som satt sina spår.

Ja, sen är jag redo för dagen. Nu kanske du undrar hur jag hinner allt det här innan jobbet? Det gör jag inte. Jag tar med mig smoothien till jobbet och dricker den när jag kommer fram. Det tar ca 25 min att köra så det passar perfekt. På sommaren när jag cyklar kan det hända att jag börjar småsmutta på vägen, pga (vrål) hungrig.

    Leave a Reply